تاریخچه شرکت رنو
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 رنو reaunlt

لوسين رنو در فوريه سال 1877 در يك خانواده با شخصيت و محترم در پاريس بدنيا آمد او كوچكترين فرزند خانواده بود و دو خواهر و دو برادر داشت ، پدر او آلفرد يك تاجر وظيفه شناس و با وجدان بود، او در راحتي و خوش اقبالي از ايتدا تا انتها كارش فروش پارچه و دكمه بود، مادرش لوسيه دختر يكي از مغازه داران بود كه از هنر و سرگرمي لذت مي برد .

لوسين رنو يك بچه ناز پرورده بود. او در جواني به هر چيزي كه مربوط به مكانيك، ماشين بخار و برق بود علاقه داشت و با شور و شوق بسيار آن را توسعه ميداد .

خانواده رنو خانه دومي داشتند در بيلانكورت، نزديك پاريس، در آنجا يك باغ و يك آلونك وجود داشت كه لوسين جوان اولين كارهايش را آنجا انجام ميداد .

مطالعات و تحصيلات مورد علاقه لوسين نبود ولي لوسين دوران نوجواني اش را با دو چيز حياتي و با ارزش پشت سر گذاشت .

1 ـ درك مستقيم حسي 2 ـ كاربرد عملي

لوسين در سن 20 سالگي يك قطعه از سه چرخ را به يك چهار چرخه اضافه كرد و اختراعي كرد كه در آن زمان خيلي زود اتومبيل به حركت مي افتاد. او گيربكس را اختراع كرد .

بعد از اين اختراع توسط رنو، انتقال نيرو توسط زنجير به چرخ حذف شد و گيربكس جاي آن را گرفت .

او در مورد اختراعش مطمئن بود و شرط بست كه ماشين او ميتواند شيب 13‌% را بالا رود. اگر چه دوستانش اول باور نمي كردند كه لوسين شرط را ببرد ولي تنها او شرط را برد ، همچنين 12 سفارش اولش را با پول نقد گرفت . و دوره اي از زندگيش شروع شد. چند ماه بعد او احساس كرد كه يك حق انحصار و امتياز براي كار خود دارد كه ميتواند براي آينده به ثروت برسد ، او خيلي زود در صنايع زمان خودش مطرح شد .

دو برادرش مارسل و فرناند كه براي خود مستقل شده بودند و تجارت ميكردند. در سال 1899 به وي ملحق شدند و با يك سرمايه كوچك و بدون دخالت دادن ديگران كمپاني برادران رنو را تاسيس كردند. پس از چند ماه برادران رنو وي را ترك كرده و براي در نظر گرفتند به شرطي كه تنيجه عملكردش را به آنها گزارش كند. با اين كار، كار رنو مورد شك برادران قرار گرفت. او به آنها ثابت كرد كه در مورد وي اشتباه ميكنند و پس از چندي مارسل و رنو مسابقه اي در نظر گرفتند كه كار خود را در ملا عام به نمايش گذاشته و با اين مسابقه بين شهرهاي پاريس ـ تروويل ، پاريس ـ برداكس ، پاريس ـ استد ، پاريس ـ پاريس ، برلين و بيشتر شهرهاي مهم صنعتي مثل پاريس ـ وين ، كه در اين مسابقات پيروزي مارسل در سال 1902 با اثبات رسيد .

محبوبيت آنها بين مردم باعث سفارشات متعددي بعد از هر مسابقه شد .

با گسترش سريع شركت ، فروش سالانه آنها بالا گرفت و با توسعه نيروي كار در سال 1902 توانستند وسعت كارخانه را به 7500 متر مبع گسترش دهند .

آنها با بوجود آوردن اولين نمايشگاه و فروشگاه اتومبيل در آن زمان، كاتالوگ رنو را نيز با چندين مدل ارائه دادند. در همان سال لوسين اقدام به ساخت اولين موتور رنو با چهار سيلندر و 24 اسب بخار نمود و خيلي زود بعد از آن امتياز موتور توربو را براي او در بر داشت .

در سال 1903 در مسابقه اي كه بين پاريس و مادريد انجام شد در اثر تصادف مارسل كشته شد. ( در سن 31 سالگي ) در اين تصادف 6 نفر كشته و 15 نفر آسيب ديدند. اين حادثه در فرانسه عزاي ملي خوانده شد .

اين يك فاجعه براي رنو بود كه نه تنها برادرش را بلكه يك حامي بزرگ را از دست داده بود .

رنو جهت ابزار يك هدف خوب و بدست آوردن يك تخصص خوب براي رانندگي و دفاع از حيثيت كمپاني اين مسابقه را تشكيل داده بود .

در همان زمان فرناند شروع به دائر كردن فروش محصولات برادران رنو و شبكه فروش و تاسيس كمپاني در خارج از فرانسه، در كشورهاي انگلستان ـ بلژيك ـ ايتاليا ـ آلمان ـ اسپانيا و ايالت متحده آمريكا نموده بود .

در سال 1919 لوئيس رنو در صنايع اتومبيل اروپا بطور جداگانه در مقابل رقيبان آمريكايي رخنه كرد و با آنها رقابت نمود .

در آن زمان آمريكا درگير جنگ بود. در فرانسه قدرت خريد بين مردم كم بود و از اتومبيل به عنوان يك وسيله تفنني استفاده مي شد .

بعد از اولين بحران اقتصادي در سالهاي 1920 و 1921 كه دنياي اقتصاد را بن بست كشانده بود، رنو توانست خود را بطور شناور و نگهداشته و جلوي رقبا سربلند بيرون آيد، مثل كمپاني فورد كه در آن زمان آنقدر عقب رفته بود كه كارش را سر هم بندي ميكرد .

در زمان صلح بعد از جنگ جهاني اول = در آن زمان لوئيس رنو هر چيزي كه يك موتور داشت را ساخت مثل اتومبيل، ماشينهاي تجاري، ون، اتوبوس، تراكتور و ماشينهاي كشاورزي كه ماشينهاي كشاورزي بعد از جنگ جانشين تانك شده بود و با نام كاتر پيلار به بازار عرضه شد و كشتي و انواع موتور، ماشينهاي ريلي و انواع موتورهاي هواپيما .

منبع كارگاه توليدي آن توسط آهن قراضه ، شنهاي ساحل، جنگلها، كارخانه هاي چوب بري و هر چيزي كه قابل استفاده و توليد بود تغذيه مي شد .

همزمان با ساير توضيحات ذكر شده، توليداتي چون فلزات، مقوا سازي، محصولات الكتريكي ، صنايع لاستيك ، نفت و روغنها نيز جزء كمپانيهاي وي به شمار مي رفت. او كارخانه هايي را مي خريد كه ارزان قيمت و از كيفيت بالايي برخوردار بود و به آنها احتياج داشت .

كارخانه بيلانكورت اصلي ترين كارخانه بود با يك خط توليد اماآندره سيتروئن يك كارخانه مدرن درست كرده بود با يك خط توليد كه رنو تا سال 1922 اينكار را نكرده بود. لوئيس رنو يك كارخانه بزرگ در جزيره سكوئين ساخت او براي كارخانه بيلانكورت نقشه اي داشت كه انرا تبديل به محل سرگرمي كارگانش كند اما او اين كار ا نكرد .

اولين خط توليد در سال 1929 شروع شد و در سال 1937 كارخانه تكميل شد .

لوئيس رنو در سال 1944 كشته شد، او تا پايان عمر بيش از 500 اختراع مهم كرد از جمله اختراع ديفرانسيل و گاردن .

در سال 1919 كمپاني رنو برگترين شركت در اروپا شناخته شد، در سال 1914 ششصد تاكسي رنو، 6500 سرباز را به جبهه مارن انتقال داد .

در سال 1978 كارخانجات Berlit و Saviem هم اكنون در اين كمپاني ادغام شد .

هم اينك صنايع اتومبيل سازي RVI به ساخت اتوبوسهاي برقي ـ انواع موتور واكسل، سيستمهاي انتقال نيرو مشغول است. كارخانه هاي اتوبوس سازي رنو در آفريقا ـ اسپانيا ـ انگلستان ـ بوليوي ـ استراليا ـ اندونزي ـ چكسلواكي و ايران مشغول بكار هستند .

رنو در حدود 50 سال در مورد تجزيه و تحليل تصادفات و همچنين در زمينه بيو مكانيك كار مي كند و همچنين بانك اطلاعات گستردهاي دارد كه هر سال بيش از 300 مورد اطلاعات جديد به آن اضافه مي شود .

رنو اولين خودرو ساز ارائه كننده كمربندهاي ايمني با محدود كننده نيرو و كيسه هاي برنامه ريزي شده با باد شدن كنترل شده و پيشتاز ايمني خودرو در جهان است .

دفتر مركزي رنو در ليون و مهترين كارخانجات آن در آنونال و نيس واقعند .

كمپاني رنو در سال 1990 مالك تمامي كمپاني ماك آمريكا شد و در حال حاضر نيز مالك ان است .


در سال 1999 خريد 37‌% نيسان و خريد و بعد بقيه سهام آن مالك نيسان ژاپن شد و بعد در همين سال سامسونگ هم به رنو پيوست و در سال 2000 قراردادي بين ولوو و رنو امضاء شد كه نشانگر استراتژي رنو مي باشد همچنين رنو حضور فعالي در ساخت كاميون داشت هم اكنون 20‌% سهام ولوو از آن رنو است .

در سال 2001 ساخت دوچرخه هاي كوهستاني و خياباني را آغاز كرد .

مشاركت رنو و نيسان سبب شد كه نيسان به سود دهي بيشتري برسد .

رنو پر فروش ترين و مهمترين كمپاني خودرو ساز در اروپاي غربي است .

در اسلووني رنو اولين توليد كننده خودرو است .

در تركيه به عنوان بزرگترين فروشنده خودرو معروف است .

و در روسيه سير صعودي فروش را دارد .

اتومبيلهاي ساخت كمپاني رنو نخستين اتومبيلهايي هستند كه مجهز به سيستم كنترل باد طايرها هستند .

كمپاني رنو اولين كمپاني اتومبيل است كه سعي فراوان در امر پاكيزگي محيط زيست دارد و از سال 1994 به بعد BMW ـ فيات ـ روور را نيز با خود همصدا كرده است .

رنوي ول ساتيس بي صداترين اتومبيل جهان شناخته شد .

رنوي مگان 2 و ول سايتس ، ايمن ترين اتومبيلهاي جهان شناخته شده است .

موتور سيستم انتقال قدرت پژو 607 ( لوكس ترين مدل پژو ) با كمك و مشاركت رنو طراحي و ساخته شده .

توليد مشترك رنو و اپل در سال 1996 بنام 82 X توليد خودروي ترافيك رنو و ويوار اپل .

رنو اولين توليدكننده اتومبيل با سيستم ماهواره اي، با مشاركت فارنس تله كام بنام اديس لاين .

 

نخستين رنو 5 در ژانويه سال 1972 ساخته شد و فقط در دو نوع عرضه مي شد در 5L و 5TL .

5L = داراي موتور 4 سيلندر، ميل لنگ متكي بر 3 ياطاقان ثابت به حجم سيلندر 782 cm مكعب به قدرت 34 اسب بخار. اين موتور از موتور رنو 4 مشتق شده است .

5TL = داراي موتور 4 سيلندر با ميل لنگ متكي بر 5 ياطاقان ثابت به حجم سيلندر 956 cm مكعب به قدرت 43 اسب بخار. اين موتور از موتور رنو 6 TL كه حجم سيلندري برابر 1108 cm مكعب دارد مشتق شده ليكن حجم سيلندر آن به حد كنوني تقليل يافته و در برابر براي آنكه همان قدرت را حفظ كند نسبت حجمي تراكم مخلوط بنزين و هوا در آن افزايش داده شده است .

دو مدل مزبور به فنر بندي مبتني بر ميله هاي پيچشي كه در رنو 4 و رنو6 بكار مي روند و كارآيي شان به ثبوت رسيده است مجهزند .

جعبه دنده از رنو 6TL به رعايت گرفته شده. تفاوت عمده اين دو مدل در تجهيزات مربوط به ترمز آنهاست .

در رنو 5L عيناً‌ كاسه ترمزهاي چهارگانه رنو 4 بكار رفته اند و ترمز دستي بر چرخهاي جلو عمل ميكند، در حالي كه رنو 5TL در چرخهاي جلو از ترمز ديسك رنو بهره مند شده است. در چرخهاي عقب آن از ترمز كاسه اي استفاده شده و ترمز دستي ب چرخ هاي عقب عمل ميكند .

مدلهاي 1973 : به انتخاب خريدار و با هزينه اضافي، بصورت (( دنده در گيربكس )) نيز عرضه ميشود در اين صورت در طي سالها رفته رفته جانشين صورت (( دنده در فرمان )) ميشود و از آن پس در همه مدلهاي مشابه بطور (( سري )) عرضه مي گردد .

در آوريل 1974 ، مدل رنو 5LS به بازار عرضه مي شود .

رنو SLS : موتور 4 سيلندر با ميل لنگ متكي بر پنج ياطاقان ثابت، به حجم سيلندر 1294 cm مكعب و داراي كاربراتور گلويي .

اين موتور در 6000 دور در دقيقه 64 اسب بخار DIN توليد ميكند.

موتوري ست مشتق از موتور رنو 12TS جعبه دنده رنو 6TL مشتق شده ولي جهت تطبيق با موتور 1300 در آن تجديد نظرهايي صورت گرفته است. دسته دنده بصورت (( دنده گيربكس )) به طور (( سري )) در اين مدل عرضه مي شود .

توانايي هاي افزوني كه از كه از كار برد اين موتور بدست آمده مستلزم تقويت مجموعه تجهيزات ترمز شده است و اين امر باعث استفاده از بوستر بنديكس Bendix مدل (( ماستر ـ واك )) ( Vac ـ Mastar ) صورت گرفته است .

داشبورد مجهز به دور شمار موتور، شيشه عقب مجهز به برف پاك كن و شيشه شو ، چرخهاي مدل اسپرت ، مدل 5LS را از مدل 5TL متمايز مي سازند به علاوه چراغهاي جلو از مدل خاصي هسنتد كه جهت اين اتومبيل طراحي شده است در اين چراغها علاوه بر نورهاي بالا و پايين ( آيين نامه هاي اروپايي ) يك لامپ گازي جهت كمك به نور بالا در جاده بكار رفته است .

در ماررس 1975، رنو 5LS به رنو 5TS مبدل ميشود. مدل تازه تقريباً‌ همه مشخصات سلف خود را دارد با اين تفاوت كه ، با تجديد نظر در نسبت دور دنده 4 تواناييهاي آن كمي بيشتر شده است .

تجهيزات درون اتومبيل نيز غني تر شده : صندليهاي جلو از مدل تازه هستند و كمربند ايمني با جمع كننده خودكار، چراغ دنده عقب و اجزايي ديگر نيز اضافه شده است از مدلهاي 1976 به بعد : تغيييرات عمده اي در انواع صورتهاي اين مدل داده مي شود كه مهمترين آنها عبارتند از : ميل لنگ جديد در مدل 5TL ، ميل بادامك جديد درمدل هاي 5TL و 5TS ، استفاده از مولد برق متناوب ( آلترناتور ) به جاي دينام ( كه برق يكسو توليد مي شود ) در مدل 5L مدل تازه ايي نيز به نام رنو5Societe عرضه مي شود كه همان مشخصات 5TL را داراست و به جاي شيشه هاي عقب آن ورق فلز بكار رفته .

در فوريه 1976 ، مدل رنو GTL به بازار عرضه مي شود اين مدل تازه به موتوري كم مصرف، مشتق از 5TS و داراي تنظيم هاي متفاوتي در مورد زمان احتراق و نحوه اختلاط بنزين و هوا، مجهز است همچنين اين مدل از مجموعه جعبه دنده ـ‌ ديفرانسيل تازه اي برخوردار است .

هدف اين مدل ، استفاده مقرون به صرفه در مناطق پر ازدحام شهري بوده است و طرفين آن به وسيله نوارهايي از جنس پولي ـ‌ استر ( Polyester ) كه ادامه سپرهاي جلو وعقب قرار دارند حفاظت شده اند .

مدلهاي 1977 : در همه مدلها : كاربراتور غير قابل دستكاري نصب مي شود به جز در مورد پيچ تنظيم دور كم موتور كسي مگر تعميركاران تعميرگاههاي مجاز رنو نمي تواند در تنظيم هاي كاربراتور تغييري بدهد دراين مدل تغييراتي در نحوه قفل شدن دنده عقب داده شده است .

در مدل رنو 5L : موتوري جديد ، به حجم سيلندر 845 cm مكعب به جاي 782 cm مكعب و قادر به استفاده از بنزين معمولي بكار برده مي شود . اين موتور به قدرت 36 اسب بخار DIN است دسته دنده بصورت (( دنده گيربوكس )) است بدين سان از مدلهاي 1977 به بعد همه مدلهاي رنو 5 بطور ((‌سري )) به ((دنده گير بوكس ))

مجهزند .

در مدل 5TS : از چراغهاي جلو مجهز به لامپ گازي H4 استفاده شده است. در مدلهاي 1978 : حرف L در مورد مدل پايه حذف مي گردد ، بطوريكه از مدلهاي 1978 به اينسو رنو 5L به عنوان رنو 5 خوانده مي شود. در همه مدلها : الحاق شد شاخه مادگي جهت عيب يابي و تنظيم موتور : در مدل رنو 5Societe ميتوان از دور موتور يكي را برگزيد : خواه موتور 5TL را كه 956 cm مكعب حجم سيلندر دارد و خواه موتور 5 را كه حجم سيلندر آن برابر 845 cm مكعب است و بنزين معمولي مي سوزاند .

در فوريه 1978 رنو 5 Autematic 1300 به بازار عرضه مي شود اين مدل به جعبه دنده اتوماتيك ، متصل به يك مبدل گشتاور ( تورك كانورتر ) ، مجهز است و درآن از همان موتور 5GTL با انجام تغييراتي در مورد نسبت و زمان احتراق ، استفاده شده است. فنر بندي مجموعه تجهيزات ترمز و ملحقات داشبورد با مدل 5GTL يكسان است .

مدلهاي 1979 در همه مدلها : مسافت شمار ((‌روزانه ))‌ ( صفر شونده ) شش رقمي شده است سرنشينان عقب نيز به كمربند ايمني مجهز شده اند. مدلهاي 1980 : تجديد نظر كلي در مدلهاي TL و GTL استفاده از موتور جديد و عرضه يك صورت پنج در .

موتور تازه 1108 cm مكعب حجم سيلندر دارد و در 4400 دور در دقيقه 45 اسب بخار DIN قوي توليد ميكند .

اين موتور شامل ميل بادامك جديد است كه از مدت گشودگي همزمان سوپاپهاي (( دود )) و ((‌بنزين )) مي كاهد، بطوري كه دور كم موتور منظم تر، شتاب اتومبيل يكنواخت تر و بالاخره مصرف بنزين در حدود 25 تا 30 درصد در استفاده شهري كمتر شده است به جز رنو 5TS همه مدلها علاوه بر صورت معمول سه در به صورت پنج در نيز عرضه مي شوند تا سال 1981





:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: